Een doos én opvulmateriaal op maat

In de strijd tegen een te grote verzenddoos met teveel opvulmateriaal hebben drie verpakkingsspecialisten de handen ineen geslagen. DS 80 Verpakkingsmaterialen, Storopack en Packsize bieden de webwinkelier, maar ook fulfilmentbedrijven een unieke oplossing voor zowel een doos op maat als opvulmateriaal op maat. Tijdens Empack in Utrecht, dé verpakkingsbeurs van ons land van 10-12 april, wordt het concept aan het grote publiek gepresenteerd. Wij krijgen nu alvast een voorproefje.

Met minder materiaal beter verpakken is volgens Gijs van den Oever van DS 80 Verpakkingsmaterialen de belangrijkste uitdaging voor de komende jaren. "Als je bedenkt dat de busjes van de bezorgdiensten maar voor 42% zijn gevuld met producten en de rest is verpakkingsmateriaal en lucht, dan is dat natuurlijk uiterst inefficiënt. Dat moet en gaat veranderen. Grote e-commerce partijen zijn al bezig met volumereductie en in Amerika worden zendingen al afgerekend op volume. Het is niet de vraag of dat ook naar Europa overwaait, maar wanneer?"

paperplus

Maatwerk

Volumereductie begint met een doos op maat. Packsize is een producent van verpakkingsoplossingen, bestaande uit verschillende machinecomponenten. "Op basis van de afmetingen van het product of meerdere producten kunnen we een doos op maat produceren," zegt Ton de Graaf van Packsize. "We gebruiken de standaarddata van een product (l x b x h) om het volume te kunnen berekenen. Bij multi-line orders maken we gebruik van onze cubing-software waarbij het meest ideale doosformaat wordt berekend. Afhankelijk de vorm van een product, een benodigde extra bescherming of een multi-line order met meerdere producten in één doos blijft opvulmateriaal noodzakelijk."

Storopack heeft op zijn beurt een softwaremodel ontwikkeld - Paklink - om die lege ruimtes in een doos te kunnen meten. "Met deze oplossing kan men altijd de juiste hoeveelheid opvulmateriaal doseren in de doos," vertelt Wim Krol van Storopack. "Op die manier wordt tevens voorkomen dat medewerkers teveel opvulmateriaal toevoegen met de kans dat een product kapot wordt gedrukt. Paklink bewijst zowel met als zonder Packsize zijn meerwaarde."

Twee keer optimaliseren

Door zowel meer efficiency te verkrijgen in de grootte van de doos als in de hoeveelheid aan opvulmateriaal wordt er dus twee keer geoptimaliseerd. Gijs van den Oever: "Het betekent voor de webwinkelier of fulfilmentorganisatie een behoorlijke besparing op vierkante meters karton en opvulmateriaal, als gevolg daarvan ook op vierkante meters opslagruimte, op arbeidskosten en uiteindelijk ook in transportkosten." Ton de Graaf vult aan: "De consument wordt bovendien steeds mondiger als hij voor de zoveelste keer een te grote doos ontvangt met teveel opvulmateriaal. Een doos én opvulmateriaal op maat betekent dus niet alleen besparen op kosten, maar ook een verhoging van de customer experience. Het terugbrengen van afval is vandaag immers een hot topic."

DS 80 Verpakkingsmaterialen is distributeur van Storopack, heeft de exclusiviteit van Paklink en is tevens specialist in het personaliseren van dozen. Om ook de kleinere retailers van deze oplossingen te kunnen laten profiteren heeft DS 80 Verpakkingsmaterialen een unieke constructie bedacht. Gijs van den Oever: “Wij produceren voor onze klanten een doos op maat, al dan niet volledig gepersonaliseerd, en kunnen ze desgevraagd in kleinere volumes gaan uitleveren. Wij zetten de dozen dan op voorraad in ons magazijn en financieren ze zelfs voor. De rekening wordt pas verstuurd als we een levering uitsturen. Zo bieden we ook kleine(re) partijen de gelegenheid om efficiënter te gaan werken met een gepersonaliseerde doos op maat, inclusief opvulmateriaal op maat.”